Trapas v úvodu lekce jógy aneb „Je to zpívání óm opravdu nutné?"

Když jsem začínala s jógou, byl pro mě nepochopitelný a nejtěžší úvod každé lekce, na které nás náš učitel nutil zpívat třikrát óm a sám ještě pokračoval ve zpívání divných „písniček“, jejichž smysl jsem nechápala…

Uplynulo pár let a dnes já sama lidi, kteří chodí na mé lekce jógy, v úvodu každé hodiny „nutím“ k témuž. A protože historie se opakuje, opakuje se i nechuť cvičenců tento zpívaný úvod absolvovat. Vysvětleme se proto důvody, které kvalitního učitele jógy ke zpěvu óm (a manter obecně) vedou. Je jich hned několik.

Výlet do teorie superstrun

Ten nejvíce ezoterický a neuchopitelný důvod tkví v představě indických jogínů, že slabika óm je to, čemu se na západě říká velký třesk. Že tedy na počátku všeho to byla právě slabika óm, která se roztáhla do nicoty a vytvořila časoprostor a celý vesmír. Tento ezoterický důvod začne působit méně ezotericky a podstatně více vědecky (!), pokud jej srovnáme s tím, co nám více či méně nahlas podle své odvahy už desetiletí říkají jaderní fyzici a kosmologové: že totiž nejmenší částicí hmoty podle všech zjištění není atom, jak si jej představujeme (jako tvrdou mikrokuličku), ale útvar podobný struně, jenž vibruje – a podle druhu vydávaných vibrací pak shluky stejně vibrujících superstrun vytvářejí konkrétní druhy hmoty. Je-li to pravda, pak je hmota tvořena čímsi velmi podobným struktuře hudby – a zpěvu. A jsme u nejzásadnějšího významu zpěvu obecně i zpěvu manter, a tím i slabiky óm.

Óm...
Autor: 
Jógoviny.cz

Napojení na kroniku Ákášu

Jestliže zpíváme silnou mantru, jako je třeba právě óm (těmto nejstarším jednoslabičným se říká bídža mantry - beeja mantras), tak se tím napojujeme na tisíciletou tradici zpěvu této slabiky v ákášickém prostoru vesmíru (Ákáša = vesmírná kronika, ke které mají přístup osvícení, mágové, intuitivní osoby a jinak duchovně „napojení“ či citliví jedinci), čímž se připojujeme k síle vytvořené během eonů pravidelného a hromadného zpěvu slabiky óm jogíny, indickými světci a dalšími jedinci. Tím je působení mantry na organismus i duši jogína mnohem silnější, než kdyby si na počátku lekce jógy zpíval třeba „Skákal pes přes oves“ (ačkoli i to by bylo lepší než nezpívat vůbec).

Druhý význam zpěvu slabiky óm je v tom, že jsou-li nejmenším základem hmoty, a tedy i našich fyzických těl, superstruny, pak silná mantra typu óm dokáže doslova provibrovat (promasírovat) každou buňku a s ní i všechny další, ještě menší úrovně fyzického těla (až po jednotlivé superstruny).

Třetím pozitivním aspektem zpěvu je dech, respektive koncentrace na něj. Óm se zpívá ve výdechu po dlouhém nádechu, a tak se často jedná o první dechové cvičení (pránájámu) konkrétní jógové lekce.

Dvojhláska, která je vlastně trojhláskou

Méně se obecně ví, že dvojhláska a slabika óm ve skutečnosti zahrnuje tři hlásky, a sice A, U a M. Anglický fonetický přepis slabiky óm na aum tedy zdaleka není jen gramatická záležitost.

Hlásce A totiž odpovídají dvě spodní čakry těla – kořenová a sakrální. Samohláska A tedy při zpěvu rezonuje v podbřišku a právě do něj A „usazujeme“ přibližně po první třetinu doby trvání jednoho óm.

Druhá třetina výdechu patří samohlásce U, jíž odpovídá oblast solar plexu, a především srdeční čakry, a tedy oblast hrudní páteře.

Poslední souhláska M pak zní v hlavové části, kterou zároveň provibrovává.

Sebepoznávání, pročišťování a sebediagnostika

Zpěv manter (a zpěv obecně) dokáže pročistit vnitřní prostor těla a pomoci člověku při cenné sebediagnostice. I to je důvodem, proč na svých hodinách jógy věnuji úvodnímu zpěvu óm velkou pozornost – a stejnou pozornost věnuji také vysvětlování těchto důvodů ke zpěvu.

Prvních pět čaker ze sedmi (kořenová, sakrální, solar plexu, srdeční a krční) totiž náležejí k našemu fyzickému tělu, konkrétně: Kořenová souvisí se závěrečnými etapami vylučování a prvními etapami rozmnožování (řitní otvor, pochva, ústí močové trubice), sakrální s reprodukčními orgány a ostatními orgány, jež zasahují do pánve (tlusté střevo, tenké střevo, močový měchýř atd.), solar plexu s ledvinami, žaludkem, slinivkou, slezinou, játry, slezinou, dvanáctníkem a horní částí tenkého střeva. Srdeční čakra zahrnuje nejen srdce, ale také ostatní orgány hrudního koše, jako jsou plíce, brzlík, dolní část hltanu a hrtanu. Krční čakra představuje štítnou žlázu, lymfatické žlázy kolem uší či klíčních kostí, ale také mandle a horní část hrtanu i hltanu a vše v dutině ústní.

V úvodu jógy, kdy si zavřeme oči a sedíme v sedu se zkříženýma nohama, si můžeme účinně vizualizovat celý prostor trupu svého těla od svěračů v pánevním dnu (první čakry) až po krk a krční čakru a otvor úst.

Při nádechu, po němž následuje óm, si představíme, že objem nadechnutého vzduchu „usazujeme“ v dolní části bříška vyklenutého masou vzduchu směrem ven, a výdech regulujeme pomocí pomalého a pravidelného jednorázového „vypouštění“ tohoto vzduchového břišního rezervoáru. Přitom sledujeme cestu vzduchu od první přes druhou, třetí a čtvrtou čakru až po čakru pátou a potom dále ústy ven.

Protože se výdechu účastní hlasivky (= zpěv), můžeme relativně snadno a poté, co aspoň trochu poznáme vnitřní prostor svého těla, skrze tento vydávaný zvuk mapovat stav svého těla v jeho jednotlivých „prozpívávaných“ částech symbolizovaných jednotlivými čakrami. Slyšíme-li nelibozvučný, „skřípavý“ zvuk svého hlasu například při průchodu vzduchu oblastí druhé čakry, můžeme potom dále pátrat po tom, zda se něco nefyziologického neděje právě v oblasti střev či pohlavních orgánů (pozor ovšem, „skřípat“ to může například i z důvodu přicházející menstruace či jiných hormonálních cyklů!). Onen „falešný zpěv“, kterého se tedy při óm cvičenci nejvíc obávají, je proto skvělým indikátorem toho, že v konkrétní části těla se může dít něco, co se zatím neprojevilo na fyzické úrovni v podobě nemoci, takže máme prozatím čas energetickou blokádu najít, zpracovat a rozpustit.

Byla bych nesmírně ráda, kdybych tímto svým psaním přispěla k tomu, že se aspoň pár lidí zbaví strachu ze zpěvu (nejen óm) a začne využívat svůj potenciál, svého vnitřního léčitele, kterého máme každý k dispozici – svůj hlas. Nejenže tím můžeme výrazně pomoci vlastnímu zdraví a rovnováze, ale navíc tím můžeme uvolnit i různé verbální komunikační blokády, jež se mohou projevovat nejen problémy s ostatními lidmi, ale i takovými zdánlivě čistě fyzickými nepříjemnostmi, jako je koktání…

Daniela je cvičitelka klasické jógy, s kolegyní provozuje v Ostravě jógové Shanti Yoga Studio. Je také zakladatelkou vzdělávacích programů Shanti Academy a Zbožňovaná žena, skrze něž se snaží přinášet informace o zdravém způsobu života. Je vystudovaná literární historička a bohemistka a rovněž absolventka Institutu aromaterapie.

Kam dál?

Během 24 hodin se ke mně dostaly čtyři různé, protichůdné pohledy lidí. Pravidla ášramu...
 Které óm je to správné?
Musím sama přiznat, že jsem se nechala v jednu chvíli strhnout v boj o nejdelší óm. Přeci...
To, že jste na hodině jógy, nemusí nutně znamenat, že opravdu cvičíte jógu. Na krátké...
Slyším zvuk klaksonu. Barevný a bohatě ozdobený autobus přijíždí, brzdí, ještě za jízdy z...
Go to top

Nejbližší akce