Ten, kdo si myslí, že do ášramu přijede na exotickou dovolenou, kde si zacvičí jógu na písečné pláži s indickým sluncem ve tváři a poté si lehne s čerstvou kokosovou šťávou na deku a bude si představovat, jak kolegům v práci vypráví o báječné dovolené, tak ten ať raději zůstane doma.
Před odjezdem do ášramu máme většinou možnost nahlédnout do ášramových pravidel - aby člověk hned na začátku pochopil, že opravdu nejde o tropical holiday, ale o spirituální cestu, o pořádnou práci sám na sobě. Jenže často se stane, že tuto nenápadnou přílohu informačního e-mailu jen prolétneme očima, protože myšlenkami už jsme na břehu oceánu.
Plný význam toho, co slovo ášram znamená, skvěle vysvětluje Slovník sanskrtu - ášram.
Usmívám se teď při vzpomínce na film, který jsem zhlédla před odjezdem, Báječný hotel Marigold - doporučuji. Ve filmu si starší lidé zakoupí zájezd do indického hotelu Marigold díky poutavé reklamě, aby zde prožili svůj důchod. Když ale k resortu přijedou namísto hotelovou limuzínou přeplněným indickým vlakem, zjistí, že hotel ještě ani není dostavěný. V Indii totiž existuje přísloví: "Vše je v pořádku a pokud není, tak to ještě není konec". Samozřejmě se film nese v tomto duchu a nakonec si z toho lidé odnášejí daleko více, než by mohli získat ze snídaně přinesené na zlatém podnose až do postele.
A tak lidé, kteří přijedou do ášramu a hned při přivítání obdrží vytištěná ášramová pravidla s výzvou k souhlasnému podpisu, začnou najednou zděšeně vymýšlet únik či výmluvy. A právě takoví by si měli vzpomenout na zmíněné indické přísloví. Ale věřme, že ten, kdo ve zdraví přečká počáteční šok, začne po několika týdnech duchovní praxe a disciplíny pociťovat účinky této starodávné moudrosti v plném rozsahu. I z tohoto důvodu je minimální doba pobytu v ášramu 7 dní.
V blogových příspěvcích redakce neopravuje pravopis, za gramatiku i stylistiku si ručí každý autor sám.
V rubrice Jógové blogy můžete i vy sdílet se čtenáři Jógovin své jógové zážitky. Pokud se chcete přidat, kontaktujte nás na info@jogoviny.cz.
Přijedou sem ale i tací, kteří znají ášram jen z filmu - například z oblíbeného snímku Jíst, meditovat, milovat. Hlavní hrdinka zprvu prožívá hněv, postupně se otevírá emocím, až ke krásnému zářivému úsměvu. Směřuje pak na Bali, kde pozná svou lásku. A přesně s touto představou někteří podepisují ášramová pravidla a těší se, co čeká na ně.
Jenže bez práce nejsou koláče. To je pro změnu české pořekadlo - velmi pravdivé. Neznalí si v ášramu sednou do meditativního přístřešku a čekají, co se bude dít. Sedí, usmívají se a po očku pokukují kolem, co přijde, kdo přijde, co je osvítí. Ale ono se hned nic nestane. Nikdo nepřijde a místo osvícení dostávají nanejvýš úpal. Jsou naštvaní a se slovy "vůbec tady nefunguje to, za co jsem zaplatil" chtějí zmizet do jiného ášramu, který duchovní bohatství slibuje.
Není ášram jako ášram
I sem, do Indie, se dostává něco jako reklama a touha zbohatnout. Tyto "ášramy" jsou spíše v turistických oblastech, disponují pokoji s vlastní koupelnou a teplou vodou, měkkými ručníky a levitujícím guruem. Bohužel i taková místa se rozmáhají a lákají turisty na ono osvícení. Když se člověk rozhodne odjet do poustevny, na svou spirituální cestu, měl by si velmi rozvážně vybrat, kam přesně pojede a předem si uvědomit, co vlastně od takového pobytu očekává, čeho je sám schopen. Jsem ochoten vzdát se určitého soukromí? Některých potravin? Budu schopen dodržovat pravidla? Zvládnu neopustit ášrám i při nepřemožitelné chuti na zmrzlinu?
Práce, odpočinek, práce, odpočinek...
To, jak je sestaven program, jídelníček a všechna pravidla v tradičním ášramu, je důmyslně promyšleno a nese se v duchu a disciplíně staré tradice podle Pataňdžaliho tak, aby adept na své cestě mohl pokračovat ve svém duchovním, spirituálním růstu. Proto se zde pravidla, zahrnující morální a etické kodexy, pouze nečtou z knih, ale konají se a plně se prožívají.
Hodina jógových ásan je vždy složena z více méně stejných pozic tak, abychom z nich mohli získat benefity, které ukrývají (tématu jsem se už dříve věnovala v tomto článku). Každodenní praxe pránajamy, prátjaháry (stažení smyslů), dhárány (koncentrace) a dhjány (meditace) probíhá disciplinovaně a je třeba se jim vždy věnovat plně. Jedině tak můžeme okusit i všechny čtyři cesty jógy a třeba se rozhodnout, kterou půjdeme dál.
Denní program v ášramu
05:30 Budíček
06.00 - 07:00 Pránajama a meditace (neděle samostatná praxe)
07:15 Čaj
08:15 - 10:00 Ásanová praxe (pátky samostatná praxe)
10:15 Brunch
11:00 Karma jóga (dobrovolná výpomoc v ášramu)
13:00 Čaj
16:00 Samostatná praxe
18:00 Večeře
19:30 Meditace a satsang (úterky samostatná praxe)
22:00 Noční klid
A jak tedy vypadají ášramová pravidla?
- Je zakázáno konzumovat alkohol, užívat drogy, kouřit a stravovat se jinak než vegetariánsky (žádné maso, ryby a vejce) a to během celého pobytu v ášramu
- Při pobytu v ášramu je nutné nosit dlouhé kalhoty a tričko s krátkým rukávem zahalujícím ramena - odhalující, přiléhavé a průsvitné oblečení je nepřípustné
- Jelikož není pláž turistická a nachází se ve vesnici, jsou jako úbor na plavání pro ženy nutné kraťasy po kolena a tričko s krátkým rukávem
- S ohledem na místní kulturu se laskavě vyhněte projevům emocí na veřejnosti (např. objímání nebo líbání)
- Pomáhejte nám udržovat v ášramu čistotu
- Prosíme, nepřivážejte s sebou zbytečně plastové láhve a obaly, které zatěžují životní prostředí
- V ášramu jsou k dispozici moskytiéry, lékárnička a převařená voda, ekologické mýdlo na praní je možné zakoupit
- Buďte dochvilní, aby byl dodržen denní rytmus ašrámu
- Neopouštějte pozemek ášramu mezi 6. hodinou večerní a 6. hodinou ranní bez předchozí konzultace se členy Arsha Yoga - vedení ášramu nedoporučuje ani ve zbylém čase opouštět ášram, jelikož toto odvádí pozornost od duchovní praxe
- Zbytečně nemluvte a udržujte klidnou atmosféru v Pataňdžaliho sále před ranní pránajamou, po večerním satsangu a během jídla
- Dodržujte noční klid
- Obuv (a o něco méně i nohy) je považována za nečistou, proto je nošení obuvi zakázáno ve všech budovách v ášramu - odkládejte svou obuv pečlivě v místech na to určených, nohy by nikdy neměly směřovat k oltáři, nebo k učiteli, jelikož je toto považováno za nezdvořilé
- Jelikož je levá ruka v Indii používána k osobní hygieně, neměla by sloužit v interakci s druhými (dle tradice je jídlo podáváno na zemi a jí se výhradně pravou rukou, je nezdvořilé něco nabízet levou rukou, nebo jí dokonce podávat jídlo) - jez, dávej a přijímej pravou rukou
Já pravidla dodržuji, je 22:00, zhasínám světla.